האם תוספת בנייה קלה מצריכה אישור?

יש לציין כי בנייה קלה הינה שיטת בניה המונה בתוכה טכניקות בנייה רבות ומשתנות. לצידה כמובן ישנה הבנייה ה'קלאסית' המבוססת על בטון. יתרונה של הבנייה הקלה ניכר במשך הזמן אליו נדרש הפרויקט הקבלני, אשר קצר באופן ניכר אל מול הבנייה הקלאסית. ועם זאת, הרי ששתי הטכניקות בכללותן מצריכות אישורים וזאת בטרם נעשה ולו הצעד הראשון.

מתן היתר בנייה

ראשית כל נפתח בהיתר הבנייה אשר נדרש בכל עת בה אנו נדרשים לבניה מחודשת של פרויקט חדיש או בעת שאנו מבקשים לשנות את מבנהו של המבנה הקיים.

בין אם מדובר בבנייה הקלאסית הקונבנציונלית ובין אם מדובר בטכניקות הלקוחות מתחום הבניה הקלה, הרי שחוק התכנון והבניה מורה על הוצאת כל האישורים הנדרשים מטעם הרשויות.

למעשה, אדם אשר יערוך אי אלו שיפורים במבנה ללא כל היתר, ולו השיפור הקטן ביותר דוגמת סגירת מרפסת, הרי שהוא נושא על כתפיו עבירה פלילית המסכנת אותו הן בהליכים פליליים, הן בקנסות כבדים והן בהוצאת צו המורה על הריסת תוספת הבנייה.

אישור תב"ע

תוכנית הבניין הינה היבט נוסף עליו יש לתת את הדעת בעת במקשים לערוך תוספת בנייה על מבנה קיים.

כך לשם הדוגמה, בעלי בית קרקע פרטי אשר ניצלו את מלוא השטח הרשום בתב"ע ואשר עומד על 180 מ"ר ועתה מבקשים להוסיף בנייה קלה לשם השדרוג, אינם יכולים לעשות זאת. עליהם בראש ובראשונה לפנות אל הרשות המוניציפלית בה ממוקם המבנה ולבקש לערוך שינויים בתב"ע.

יש לציין כי מדובר בהליך ממושך וארוך, ולכן יש להתפנות קודם כל אל ההיבטים הביורוקרטיים הנדרשים, ורק לאחר מכן אל הפרויקט הקבלני עצמו.

יתרה מזאת, לאור מורכבותו של הנושא, הרי שלרוב הוא איננו מטופל באופן פרטי על-ידי בעלי הנכס, כי אם על-ידי גורמים מקצועיים דוגמת קבלני בניין ואדריכלים (שכן לא אחת האדריכל הוא הגורם הממונה אשר מפקח על כלל הפרויקט ומתפקד כמנהל הפרויקט).

היבטי מיסוי

לצד כל האמור לעיל, הרי שיש לקחת בחשבון היבט נוסף וחשוב לא פחות והוא מיסוי המקרקעין אשר יוטל על הנכס וזאת באם ויימכר ביום מן הימים.

מומלץ לבחון את הנושא בקפידה על מול שמאי מקרקעין וכן אל מול עורך דין נדל"ן המתמחה במיסוי מקרקעין ואשר יעריך את גובה המס שיוטל עם מכירתו. כך למשל ישנו מס שבח המוטל על ההפרש שבין ערך הנכס העכשווי אל מול ערכו ביום שבו נרכש על-ידי המוכר. לצדו ישנו היטל השבחה המוטל על ערך הנכס שעלה בשל השבחתו, אלמנט שיכול בהחלט להשפיע על כדאיותה של המכירה.

בכל שאלה והתייעצות בנושאי בנייה קלה, ניתן לפנות אלינו טלפונית או להשאיר פניה באתר, ונציג מטעמנו ישוב אליכם בהקדם האפשרי.

מה היה לנו עד עכשיו במאמר?

מאמרים נוספים

Facebook
Twitter
LinkedIn